NET Dubáček
 Datum: 14. 11. 2018 
 (svátek má Sáva)
| Hlavní stránka | Seznam rubrik | Download | Weblinks |
   

  ČTENÁŘ
Jméno:
Heslo:

Registrace | Info
Zapomenuté heslo



Zpravodajský a diskusní server města Dubá
Podpořte nás umístěním naší ikonky na váš web..... Pro více informací klikněte na ikonku.


* V Nedamově mělo být železniční nádraží pro Dubou. Fikce? Nikoli, historie.
Vydáno dne 22. 06. 2005 (5684 přečtení)

Ten, kdo pravidelně čte tištěného Dubáčka, si možná vzpomene na článek dubského kronikáře pana Kamila Matějoviče, který v šestém čísle z roku 2000 napsal článek Želenice, ve kterém se zmínil o zamýšleném avšak neuskutečněném projektu, který si kladl za cíl přivést do Dubé železnici. Při toulkách Dubou můžete narazit na pěknou vzpomínku, jakýsi památníček tohoto projektu, který i s posezením pro turisty zbudovali čilí a jistě i hrdí občané Zakšína. V úplném znění tohoto článku se tak dozvíte o neuskutečněném projektu více a také zde naleznete několik fotografií.

Dubá leží v pahorkaté krajině, ve které by vlak čekal jen  málokdo. Avšak přece bychom tu při troše snahy nalezli možnost jak sem železnici vpasovat. Neuskutečněný větší rozmach Dubé byl historiky odůvodňován právě absencí železnice, avšak kdo ví, jak by tomu bylo, kdyby tu železnice existovala. Každopádně železnice má své nezaměnitelné kouzlo, které sice dnes jaksi vyprchává, ale „vláčkařům“, dětem i těm, kteří vzpomínají na svá studentská léta, na krásné chvíle při „čundrech“ a mnohým dalším, železnice stále imponuje. Pro ně a pro všechny Dubáky dané rodištěm, chalupou i láskou k nezaměnitelné dubské přírodě je určen tento článek.

 

Jak již padlo v úvodu, napsal Dubský kronikář něco málo informací do tištěného zpravodaje Dubáček. Zmínil se v něm o tom, že Dubá kdysi bývala politickým okresem, jehož územím procházely dvě železniční trati. V jihozápadní části to byla trať Mělník - Litoměřice a na severovýchodě trať z Bakova nad Jizerou do České Lípy. Začátkem 20. století bylo vážně uvažováno o propojení obou tahů a to těsně kolem Dubé. Trať měla spojovat nádraží ve Štětí s nádražím v Doksech, což je vzdušnou čarou asi 22 km, avšak trať měla měřit kolem 36 km. V současnosti na většině úseku vede silniční tah a tak i dnes se můžeme na pomyslné trati v našich představách svést. Štětí, Radouň, Křešov, Snědovice, Střížovice, Velký Hubenov, Sukorady, Mošnice, Tuhaň (zastávka 1 km od obce) Zakšín, Deštná, Vrabcov, Rozprechtice, Nedamov (nádraží i pro Dubou), Mlýnek, Nový Bernštejn (dole v údolí u bývalého pivovaru),  Vrchovany (také dole v údolí), Horky (2 km od obce), Zbyny, Stará Skalka, Doksy. Nutno uznat, že by se jednalo o opravdu impozantní jízdu zpočátku vleklým údolím, avšak posléze s otevřenější a otevřenější krajinou, která by někde u Horek vyústila do krásného kraje, dnes pojmenovaného podle básníka a cestovatele Karla Hynka Máchy.

 

 

Detailnější náhled naleznete zde.

 

Detailnější náhled naleznete zde.

 

Železnice však dokončena nebyla. Projekt byl v průběhu stavby pozastaven a již nikdy nebyl dokončen. Trať byla budována od Štětí a dostala se až do Zakšína. Dál se již nedostala. Později byla prý slepá trať do Zakšína zcela zrušena.

 

Pokud se budete chtít vydat na pěkný výlet, pak neopomeňte zvolit si za cíl místo, kde prý kdysi stála poslední zbudovaná a tedy konečná a také nejblíže v okolí Dubé v minulosti existující zastávka výše zmíněné železniční trati. Naleznete zde příjemné prostředí s pomníčkem neznámému železničářovi, kterému tu členové Fan clubu První Zakšínské Železniční (jak se hrdě nazývají) usadili pomníček a u kterého se nachází i malé a o to příjemnější posezení. Dokonce zde členové fan clubu zřídili vývěsku s informacemi o nedokončeném projektu trati Štětí - Doksy v několika jazykových mutacích, ve kterém se doslova praví:

 

Milý poutníče,

oddechni si, postůj nebo si sedni na naši lavičku, natrhej pár lučních květů a ozdob jimi Hrob neznámého železničáře.

 

Nacházíš se právě na 594. km Severojižní dráhy, která měla v první polovině 19. století spojit Severní moře (Hamburg) a Jadranské moře (Triest) a urychlit tak přepravu zboží mezi těmito přístavy po trase:

 

HAMBURG - Berlin - Dresden - Tetschen (Děčín) - Pardubice - Brno - Wien - TRIEST

 

V té době končila železnice od severu v Drážďanech a od jihu ve Vídni, takže se jednalo o spojení německé a rakousko-uherské dráhy mezi těmito městy.

 

Na propojení dráhy se dohodli německý kancléř Otto Karl von Bismark a rakouský císař Ferdinand I. Němečtí a rakouští stavitelé se měli setkat v Pardubicích. Německo ukončilo stavbu dráhy právě zde na tomto místě, na 594. km, na jaře roku 1840, když rakouský stavitel Ing. Jan Perner byl nucen zvolit pro nedostatek financí levnější trasu směrem na Prahu a Ústí nad Labem. Trasa mezi Zakšínem a Pardubicemi se pak již nedostavěla.

 

První vlak z HAMBURKU přijel do Zakšína dne 1.5.1840 v 10.00 hod. (a k tomuto datu a v tuto hodinu je každoročně pořádán vzpomínkový průvod, přijďte i vy, který končí v bývalé koněspřežní stanici, dnes MOTEL ZAKŠÍN).

 

Do Prahy však přijel první vlak od Pardubic až v roce 1845, kdy stanice v Zakšíně byla v čirém provozu již pět let. Tehdejší konečná stanice v Zakšíně navázala na státní silnici mezi Prahou a Libercem, kde se zboží překládalo na formanské vozy. Od Severního moře se dopravovala hlavně sůl, koření, textil a výrobky ze železa. Ze Zakšína potom hlavně chmel, dřevo a stavební kámen - pískovec. V Drážďanech je ze Zakšínského pískovce postavena převážná část Zwingeru, v Berlíně Brandenburská brána a v Hamburku přístavní mola.

 

V průběhu dalších desíti let a po napojení Děčína na Prahu ztrácela dráha mezi Děčínem a Zakšínem na významu. Mezi železničáři, kteří sloužili na této trati, se konečné stanici v naší obci začalo říkat

 

- Sackschienen -

 

(Zakšínem), což česky znamená „Slepá kolej“, zkomoleno do češtiny

 

- ZAKŠÍN -

 

1.8.2002

První Zakšínská Železniční

Fan Club

historický odbor

 

 

 

 

 

 

 

Tak to vidíte. Železnice v Dubé, resp. těsně u Dubé, není pouhopouhá fikce, ale historie. Je sice divné, že historie o níž se moc nemluví (no ono se vůbec o dubské historii mluví málo, což je dáno především tím, že se nachází v oblasti Sudet, kterým detailní historické prameny často schází). Nerad bych ale, aby byl někdo mystifikován. Kronikář Dubé, pan Kamil Matějovič, který o železnici nečerpal z Dubské kroniky, nýbrž pouze z nejistých historických pramenů a příruční mapy politického okresu Dubá (Handkarte des politischen Bezirkes Dauba) vydanou v roce 1909, která má již zmíněnou trať v sobě zakreslenu. Stopy po železniční trati nejsou v dané oblasti vůbec patrné a tak se mi trošku zdá, že tu máme nové "cimrmanology", avšak i ti jsou pro osvětu našeho krásného kraje potřeba.

 

Odkud čerpali členové Fan clubu První Zakšínské Železniční nevím, avšak k onomu zkomolenému Sackschienen se osobně stavím skepticky. Také informace o tom, co vše bylo v Německu postaveno ze Zakšínského pískovce beru s nadhledem, i když jsou stopy po těžbě pískovce na Dubsku jasně patrné skoro na každé skále. Kolikrát si i říkám, jak ty těžké kvádry mohli tehdy lidé z těch výšek nanosit dolů. Přesto a proto na závěr uvedu informace o Zakšínu, jejichž autorem je pan Stanislav Dulík, člověk, který se historií Dubska zabývá velmi dlouho a kterého si moc vážím. Ten praví:

 

Zakšín - Sakschen

je zemědělská a rekreační ves na křižovatce českolipské silnice a odbočky na Blíževedly při ústí potoku Květnice (Blümelbach) do Liběchovky. První písemná zmínka je zanesena v Deskách dvorských z r.1402: „castrum Czap, .. in Dessczna, in Zakssinie, (in Jakssinie)“.

 

Ves je rozložena na rozhraní dvou údolí pod úbočními Dubové hory, Žižkova kopce a Radče. Původní podoba jména Zakšín byla snad Zakšina. Po ní se jmenoval hrad na Radči nad Bukovcem - též Zakšina. Roku 1404 seděl v Zakšině Václav Berka z Dubé, po něm pak od r. 1452 jeho syn Aleš, jehož potomci vládli pak Zakšině až do třicetileté války. K Zakšínu patřila též osada Bukovec a samoty Häuselkamm a Sandgassel. Kopec s 286 m n.m. naproti křižovatce mezi Bukoveckým mlýnem a Novým mlýnem se jmenuje Rasova hůrka (Schinder Berg), nyní také nazývaný Zakšínský vrch. Je na něm evidován jako naleziště zkamenělin.

 

Pro zajímavost ještě počty domů ve sledovaných letech:

1786-43, 1843-50, 1857-50, 1869-50, 1880-56, 1890-51, 1900-51, 1910-53, 1921-49, 1930-50, 1950-40, 1970-95;

 

a počty obyvatel:

1843-244, 1850-306, 1857-317, 1869-274, 1880-282, 1890-263, 1900-263, 1910-268, 1921-293, 1930-275, 1950-134, 1961-126, 1970-95.

 

 

 

Fan clubu První Zakšínské Železniční přeji mnoho úspěchů v další činnosti a Dubské železnici další pokračování. No dovedete si představit to nádraží v Nedamově? To by byla přece paráda, ne? J

 

Miroslav Jakuš

 

 



Vuoi saperne di più su come si gioca alla roulette, sull’evoluzione del craps e sul blackjack casino? Su Italiadazzardo trovi tutte le notizie ed i consigli che riguardano il mondo dei casino online: imparare a giocare alle slot e vincere a seven card stud sarà un gioco da ragazzi!



[Akt. známka: 2,00] 1 2 3 4 5

( Celá tisková zpráva | Počet komentářů: 1 | Přidat komentář | Informační e-mailVytisknout článek )

  AKTUALITKY

30.07.2011: Dubské Švýcarsko: Soutěž s historickými výlety po Dubé
Dubské Švýcarsko na svých internetových stránkách zveřejnilo soutěž s historickými výlety po Dubé. Soutěž je vhodná pro každého, kdo má rád procházky na čerstvém vzduchu a těší ho objevovat stále něco nového. Výlety jsou individuální. Sami si zvolíte kdy, kam a s kým se na výlet vypravíte. Vyhrát můžete dovolenou, romantické víkendy na zámku Nový Berštejn a řadu dalších hodnotných cen. Více o soutěži na www.dubske-svycarsko.cz.

19.05.2008: Dětský den pro děti i veřejnost v Autokempu Nedamov
Základní škola Dubá a Autocamp Nedamov pořádá v pátek dne 30. května 2008 dětský den pro děti i veřejnost. Začátek akce je v 9.00 hodin v areálu Autocampu Nedamov.

19.05.2008: Rodiče, vyzvedněte si Rozhodnutí o přijetí Vašeho dítěte do MŠ Dubá
Ředitelka Mateřské školy v Dubé, paní Zdena Šindelářová sděluje: "Rodiče, kteří si v MŠ doposud nevyzvedli ROZHODNUTÍ O PŘIJETÍ dítěte do MŠ, které se vydávalo 14.5.2008, dostavte se po telefonické dohodě k jeho převzetí! Schůzka pro rodiče nově přijatých dětí se bude konat 24.6. od 15.00 v MŠ - oddělení Sluníček."

22.04.2008: Strašidelný les
V sobotu 31.května se koná již 4. ročník putování po okolí dubska pro děti i dospělé, tentokrát pod názvem Strašidelný les. Start je na zahradě mateřské školy mezi 14.00 - 15.00.

04.04.2008: Možnost získat prostředky na rozvoj bydlení v Dubé?
Město Dubá bude i v letošním roce poskytovat finanční příspěvky na opravu fasád, na výměnu oken a na zřízení domovních čistíren odpadních vod. Bližší informace získáte na Stavebním úřadě Dubá, tel. číslo 487 870 103, paní Čermáková nebo paní Králová.





WebZdarma.cz

Tento web byl vytvořen pomocí redakčního systému phpRS.